<و حالا گزینه نظامی!
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
و حالا گزینه نظامی!
نوشته شده در 5 / 11 / 1392
بازدید : 1125
نویسنده : کامران وزیری

مفاد توافق ژنو آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که عدم اجرای آن توسط ایران، برای آن‌ها قابل تحمل نیست.

خبرگزاری فارس: و حالا گزینه نظامی! 

 به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سید عابدین نورالدینی امروز شنبه 05/11/92 طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: جان کری صراحتا ایران را به حمله نظامی تهدید کرد. او گفت در صورتی‌که ایران تعهدات خود در توافق ژنو را اجرا نکند؛ گزینه نظامی مطرح می‌شود. چند نکته مختصر درباره این اظهارنظر جان کری باید مورد توجه قرار بگیرد:

1- این تهدید تنها یک گزاره است برای اینکه ثابت شود توافق ژنو همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند. مفاد توافق ژنو آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که عدم اجرای آن توسط ایران، برای آنها قابل تحمل نیست. آمریکایی‌ها اجرای تعهدات ایران را می‌خواهند و آنقدر این موضوع برای‌شان مهم است که ایران را تهدید به گزینه نظامی می‌کنند! مفاد توافق ژنو آنقدر برای آمریکا مهم است که چماق گزینه نظامی را بالای سر ایران نگه‌داشته تا آن را انجام دهد! آنهایی که منفعلانه «هولوکاست هسته‌ای» را «پیروزی هسته‌ای» تلقی می‌کنند؛ اکنون در برابر این تهدید جان کری چه توجیهی خواهند داشت. تهدید جان کری فضای ذهنی و الگوی رفتاری آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد. فضایی که معتقد است تفسیر یکجانبه خود از توافقنامه ژنو باید در عمل اجرا شود.

2- به نظر می‌رسد توافقنامه ژنو عملا ایران را در مسیری قرار داده که گزینه زنگ‌زده ‌نظامی علیه کشور حداقل به روی کاغذ و در لفظ پررنگ‌تر شده است. یعنی اکنون با توافق ژنو گزینه نظامی بیشتر از سایر گزینه‌های اوباما روی میز خودنمایی می‌کند! آمریکایی‌ها برای تحقق آنچه در انتهای توافقنامه ژنو دیده‌اند؛ ایران را تهدید به جنگ می‌کنند. قاعدتا این موضع ثابت آمریکایی‌ها در طول مسیری است که بر اساس توافق ژنو باید طی شود. مسیر توافق ژنو مسیر نگران‌کننده‌ای است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران این قبیل اظهارات را بلوف می‌داند اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مطرح شدن بحث گزینه نظامی است. تعهداتی که کشور را در معرض تهدید جنگ قرار می‌دهد؛ قابل انطباق بر عقلانیت و تدبیر نیست. به عبارتی قرار بود دیپلماسی، فشار تحریم را کم کند اما سایه جنگ را بیشتر کرد!

3 - جان کری همتای آمریکایی آقای دکتر ظریف است. کری از اهرم قدرت نظامی برای پیشبرد اهداف خود پشت میز دیپلماسی بهره می‌برد یا لااقل توان نظامی کشور خود را به عنوان یکی از پارامترهای اثرگذار در معادلات دیپلماتیک قلمداد می‌کند. به همین دلیل یکی از بهترین شرایط برای آنها؛ قرار گرفتن کشورها در مسیری است که گزینه نظامی را موجه و مطرح می‌کند. به معنای شفاف‌تر، آنها مذاکراتی را دوست دارند که بتوانند در آن مذاکرات از قدرت نظامی خود بهره ببرند. در ایران اما آقای ظریف معتقد است با یک بمب آمریکا توان دفاعی ایران از بین می‌رود! به عبارتی ظریف همان چیزی را می‌گوید که آمریکایی‌ها دنبال آنند. آقای ظریف البته حتما تفاوت تهدید نظامی قبل و بعد از توافق ژنو را می‌داند. ظریف حتما می‌داند تهدید به حمله نظامی علیه کشوری با 196 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد با تهدید همان کشور بدون اورانیوم 20 درصد چه تفاوت‌هایی دارد. تعهد ایران به نابودی اورانیوم 20 درصد و اجرای آن بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا و اسرائیل را از بین برد و فضا را آماده کرد تا اکنون جان کری با فراغ بال ایران را به حمله نظامی تهدید کند. و نکته آخر اینکه آقای ظریف بالاخره به تفسیر متفاوت آمریکایی‌ها اعتراف کرد. البته پیش‌تر گفته می‌شد تفسیر متفاوت آمریکایی‌ها برای آرام نگه‌داشتن تندروهای آمریکایی است. اکنون اما به نظر می‌رسد آقایان کمی در این موضع تجدیدنظر کرده‌اند. او در داووس گفت: تفسیر آمریکایی‌ها متفاوت از آن چیزی است که در توافق ژنو آمده است. آقای ظریف البته اکنون باید به این موضوع بیشتر توجه کند که تفسیر متفاوت آمریکایی‌ها صرفا یک تفسیر متفاوت نیست. بلکه یک تهدید بزرگ است. تهدیدی که برای تحقق تفسیر خود بر طبل جنگ می‌کوبد.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: توافقنامه ژنوٍ , بازی دوگانه غرب , تهدید نظامی ایران ,



مطالب مرتبط با این پست
.
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
صالحی خبر داد: دستگیری 4 خرابکار در یکی از تاسیسات هسته‌ای
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
اذعان یک مقام صهیونیست به دشواری نبرد با حزب الله
وزير خارجه انگليس: در حال مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه هستیم
ارتش سوریه عملیات «نبرد زلزله» تروریست‌ها در ادلب را ناکام گذاشت
ایران با بسته جدید به ژنو می رود
واکنش ظریف به تیتر امروز کیهان
اوباما به نتانیاهو: می‌خواهیم تحریم‌های ایران را کاهش دهیم
فهرست بلند شبکه ترور رژیم صهیونیستی در سراسر جهان
فتوای آیت الله سیستانی ضد فتنه مذهبی در عراق +عکس



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: